Η Αριστερά, η Δεξιά και η Γερμανία
αποσπάσματα από το
ομώνυμο βιβλίο του
[…] Οι μεν
εξακολουθούν να θεωρούν εαυτούς «αριστερούς», παρόλο που, συγχρόνως, διεκδικούν
την κληρονομιά του «πραγματικού φιλελευθερισμού», δηλώνοντας έτσι απλώς – και
άθελά τους – την προσαρμογή τους στην πραγματικότητα της δυτικής μαζικής
δημοκρατίας. Οι δε διαφοροποιούνται προσκολλώμενοι στο φάντασμα ενός
«συντηρητισμού» ο οποίος έχει πεθάνει προ πολλού και τον οποίον καμία
«συντηρητική επανάσταση» δεν πρόκειται να αναστήσει. Βέβαια η επίκληση της
«επανάστασης» διανοίγει καινοφανείς δυνατότητες χαλαρών συμμαχιών με δυνάμεις
που δεν αυτοχαρακτηρίζονται «συντηρητικές» αλλά «εθνικές» ή «αντιδυτικές»
[…]
Η Δύση δεν υπάρχει
πια. «Δύση» ήταν το αντικομμουνιστικό στρατόπεδο (διαφορετικά Ιαπωνία και Ν.
Κορέα δεν θα ανήκαν στη «Δύση»). Οσοι – και κυρίως οι κοσμοπολίτες «αριστεροί»
– θεωρούν ότι η συνοχή της Δύσης στηρίζεται απλώς στις κοινές της αξίες είναι
πολιτικά και ιστορικά αφελείς. Οι κοινές αξίες καθεαυτές δεν δημιουργούν κοινά
συμφέροντα – το αντίθετο, ναι, μπορεί να συμβεί – ούτε εμπόδισαν ποτέ τις αιματηρές
συγκρούσεις μεταξύ χριστιανικών ή φιλελεύθερων λαών. Το πολιτικά σημαντικό
ερώτημα είναι: τι εννοούμε όταν λέμε δυτικός προσανατολισμός και τι μπορεί να
σημαίνει δυτικός προσανατολισμός για τη Γερμανία αν η Δύση διασπαστεί και
η Γερμανία χρειαστεί να επιλέξει πχ μεταξύ ενός ευρωπαϊκού χώρου και της φιλίας
με τις ΗΠΑ ή, αντίστροφα, εάν η ευρωπαϊκή ενοποίηση γίνει υπό προϋποθέσεις που
η πλειονότητα του γερμανικού λαού θα απέρριπτε; Διότι η ώρα της αλήθειας
θα σημάνει όταν θα χρειαστεί να γίνει κατανομή όχι πλέον των ωφελημάτων
της ευημερίας αλλά του παθητικού και των χρεών.[…]
Η γερμανική
κοσμοπολίτικη «αριστερά», σε συμμαχία πλέον με τις πολυεθνικές, διακηρύττει το
ξεπέρασμα του εθνικισμού […]
Η επιβίωση της
Ευρώπης δεν είναι τόσο αυτονόητη όσο νομίζουν μερικοί. Ο Γερμανός «δεξιός»
μπορεί να μην χωνεύει τους Αγγλους ή τους Γάλλους, ενδέχεται όμως να χωνεύει
ακόμη λιγότερο τους Κινέζους. Η εθνικιστική «δεξιά» σκέψη τείνει στην
ομφαλοσκόπηση παραμελώντας την πλανητική διάσταση. Το στρατηγικό ζήτημα όμως είναι:
Τα σημαντικότερα ευρωπαϊκά κράτη θα αποτελέσουν, είτε μέσω συναίνεσης είτε μέσω
αμοιβαίων παραχωρήσεων, μία πολιτική ενότητα που θα λειτουργεί αποτελεσματικά ή
θα χρειαστεί η ντε φάκτο ηγεμονία ενός έθνους – κάτι που θα ήταν προτιμότερο
από το να βουλιάξουν όλοι μαζί; Στην πρώτη περίπτωση η
γερμανική εθνικιστική «δεξιά» θα πρέπει να επανεξετάσει τη στάση της
έναντι των Αγγλών και των Γάλλων. Στη δεύτερη περίπτωση θα πρέπει να υπερβεί τη
μνησικακία του ηττημένου έναντι των Αμερικανών. Διότι όσο οι ΗΠΑ
παραμένουν η μοναδική ουσιαστικά πλανητική δύναμη, η υποστήριξή τους για
την επίτευξη της [γερμανικής] ηγεμονίας [στην Ευρώπη] είναι απαραίτητη.
Μια τρίτη εντούτοις
προοπτική μου φαίνεται πιθανότερη για το εγγύς μέλλον: η διελκυστίνδα μεταξύ
των ευρωπαϊκών εθνών συνεχίζεται υπό το σύνθημα «ο σώζων εαυτόν
σωθήτω» και αναζωογονούνται παλαιοί συσχετισμοί δυνάμεων προς ικανοποίησιν της
εθνικιστικής «δεξιάς». Βέβαια η πλανητική σημασία και η ένταση αυτών των
παιχνιδιών θα είναι πολύ μικρότερη από ότι στο παρελθόν. Και ο επαρχιωτισμός
της εθνικιστικής «δεξιάς» θα ήταν απλώς η αντεστραμμένη όψη της κοσμοπολίτικης
ελαφρότητας της «αριστεράς». Και οι δύο δεν μπορούν ούτε να θέσουν ούτε να
απαντήσουν στο ερώτημα: υπό τις σημερινές συνθήκες στην Ευρώπη, ποια πλανητική
πολιτική οντότητα είναι βιώσιμη; Και το ερώτημα αυτό τίθεται
ανεξάρτητα από το πώς αξιολογεί κάποιος το μέλλον και την αναγκαιότητα του
εθνικού κράτους.
ΠΗΓΗ: Πρωτότυπο: P. Kondylis, Die Rechte, die Linke und Deutschland (1994)
[in: P. Kondylis, Das Politische im 20. Jahrhundert. Manutius Verlag, Heidelberg
2001]. Μετάφραση: σ.μ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου