Κυριακή 29 Οκτωβρίου 2023

Στον απόηχο της Δόξας

Στον απόηχο της Δόξας 


του Ηλία Σταμπολιάδη*  

Εορτάσαμε την επέτειο της 28ης Οκτωβρίου 1940, ημέρα αντίστασης των Ελλήνων που δια στόματος του Πρωθυπουργού Ιωάννη Μεταξά αντέταξαν το ΟΧΙ κατά των επιβουλέων της πατρίδας μας. Τιμήσαμε τους ηρωικώς πεσόντας πατέρας και αδελφούς μας και αναπτερώσαμε το ηθικό και την εθνική μας συνείδηση ως ιστορικό έθνος που πάντα υπερασπίστηκε την αλήθεια, την δικαιοσύνη και την ελευθερία  με θάρρος αλλά και με αυτοθυσία. Ήλθαν στην μνήμη μας μάχες νικηφόρες αλλά και μάχες μέχρις εσχάτων με παραδείγματα τις μάχες του Μαραθώνα, των Θερμοπυλών και την  ναυμαχία της Σαλαμίνας κατά των Περσών, την αντίσταση μέχρις εσχάτων για την υπεράσπιση της Κωνσταντινουπόλεως, την επανάσταση κατά της Οθωμανικής αυτοκρατορίας, την έξοδο του Μεσολογγίου, την αντίσταση κατά των  Γερμανών και τον αγώνας της ΕΟΚΑ κατά των Άγγλων. Δυστυχώς δεν έχουν λείψει από την ιστορία μας θλιβερές περιπτώσεις προδοσίας όπως των Θερμοπυλών και προσφάτως της Κύπρου αλλά και της Μακεδονίας. 

Άλλες από τις μάχες αυτές τις δώσαμε ως αμυνόμενοι υπερασπιστές της ελευθερίας μας με κατά μέτωπο απόκρουση του εχθρού ενώ άλλες ως  επαναστάτες αντιστασιακοί κατά ισχυροτέρων βαρβάρων κατακτητών όπως η Εθνική επανάσταση του 1821, η αντίσταση κατά των Γερμανών και ο απελευθερωτικός αγώνας της ΕΟΚΑ. Σε αυτές τις περιπτώσεις αντίστασης κατά των κατακτητών βρεθήκαμε στην θέση του αδυνάτου ενάντια σε πανίσχυρο εχθρό όπου εκ των πραγμάτων δεν χρησιμοποιήσαμε μεθόδους μετωπικής αναμέτρησης αλλά μεθόδους δολιοφθοράς και πλαγιοκόπησης όπως ενδείκνυται σε αυτές τις περιπτώσεις. 

Σάββατο 21 Οκτωβρίου 2023

Η Κρίση στην Μέση Ανατολή και τα Ξεχασμένα Παιδιά του Βυζαντινού Κόσμου

Η Κρίση στην Μέση Ανατολή και τα Ξεχασμένα Παιδιά του Βυζαντινού Κόσμου


Του Λεωνίδα Χ. Αποσκίτη

Ο πρόσφατος βομβαρδισμός, που χαρακτηρίστηκε έγκλημα πολέμου από το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων, στο ιστορικό ελληνορθόδοξο μοναστήρι του Αγίου Πορφυρίου στην Γάζα και η ηρωϊκή στάση του Αρχιεπισκόπου Τιβεριάδος Αλεξίου δίπλα στο ποίμνιό του έφερε στο φως της δημοσιότητας ένα ξεχασμένο ζήτημα: την τύχη των χριστιανικών μειονοτήτων της Μέσης Ανατολής, που ζουν υπό το κράτος του φόβου στις αρχές του 21ου αιώνα.

Ένα ζήτημα που θα έπρεπε να ευαισθητοποιεί ιδιαίτερα εμάς τους Έλληνες (Ρωμιούς) διότι αυτοί οι χριστιανικοί πληθυσμοί της περιοχής είναι κατευθείαν παιδιά του Βυζαντίου.

Το εξ αρχής ελληνοποιημένο Βυζάντιο περιελάμβανε τον χώρο της μητροπολιτικής Ελλάδας, την Μικρά Ασία και μεγάλο μέρος των ελληνιστικών επαρχιών της Μέσης Ανατολής. Όλοι ανεξαιρέτως οι γειτονικοί λαοί αναγνώριζαν την ελληνικότητα σε αυτό. Οι Βόρειοι και οι Δυτικοευρωπαίοι αποκαλούσαν τους υπηκόους της Αυτοκρατορίας «Γραικούς», όπως έκαναν πάντα με τους Έλληνες. Για τους ανατολικούς λαούς, το «Ρωμιός» αντικατέστησε το «Έλληνας» ή, το πιο γνωστό, «Γιουνάν» (Ίωνας), το οποίο εννοιολογικά είναι το ίδιο πράγμα.

Η θρησκεία αποτελούσε ένα από τα σημαντικότερα χαρακτηριστικά του μεσαιωνικού πολιτισμού. Ειδικά, όμως, για το Βυζάντιο, η θρησκεία αποτέλεσε τον άξονα γύρω από τον οποίο κινήθηκε όλη η ιδεολογική, πολιτιστική και πολιτική ζωή του.

Οι θεολογικές συζητήσεις και αντεγκλήσεις του 2ου και 3ου αιώνα προετοίμασαν το έδαφος για τις μεγάλες διαμάχες του 4ου αιώνα μ.Χ., στην διάρκεια των οποίων διατυπώθηκε η ορολογία του περί Τριάδος δόγματος, που ισχύει ως σήμερα στον χριστιανικό κόσμο.